ΤΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΔΕΝΔΡΟ

Του πρωτοπρεσβυτέρου Κωνσταντίνου Λιάπη

Η Κυριακή που ανατέλλει ονομάζεται προ της Χριστού Γεννήσεως από την Εκκλησία μας, μιας και σε μόλις τρεις ημέρες θα εορτάσουμε τη μητρόπολη των εορτών κατά τον άγιο Ιωάννη το Χρυσόστομο, την κατά σάρκα γέννηση του Θεανθρώπου Χριστού. Ο Θεός γίνεται άνθρωπος για να γίνουμε εμείς οι άνθρωποι Θεοί κατά χάριν. Τα Χριστούγεννα γιορτάζουμε επομένως την αναδημιουργία μας, την ανάπλασή μας.

Την Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως διαβάζεται σε όλους τους Ορθόδοξους Ναούς μας το ευαγγελικό ανάγνωσμα του Ματθαίου, που αναφέρεται στο γενεαλογικό δέντρο του Χριστού. Μέσα και από την ευαγγελική περικοπή, αποδεικνύεται πως ο Ιησούς είναι απόγονος του Δαβίδ, συνεπώς είναι ο Μεσσίας, τον οποίο προφήτευσαν οι προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης. Τη στιγμή που στην Εκκλησία προβάλλεται το γενεαλογικό δέντρο του Ιησού, όλοι μας, μικροί και μεγάλοι στολίζουμε το χριστουγεννιάτικο δέντρο, ένα έθιμο διεθνές. Ως χριστουγεννιάτικο σύμβολο – έθιμο, το χριστουγεννιάτικο δέντρο φέρεται από τον 8ο αιώνα όταν ο άγιος Βονιφάτιος θέλησε να εξαλείψει την μέχρι τότε αποδιδόμενη ιερότητα των «ειδωλολατρών» στη βελανιδιά, αντικαθιστώντας την με το έλατο, δηλαδή το δένδρο των Χριστουγέννων. Ο στολισμός του δένδρου είναι καθαρά συμβολικός της ευτυχίας των ανθρώπων και της φύσεως με τη Γέννηση του Θεανθρώπου. Το Χριστουγεννιάτικο δέντρο εμφανίστηκε πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1833, όταν το έφερε Όθωνας, στολίζοντας το πρώτο έλατο στα ανάκτορα του Ναυπλίου.

Θα πρέπει να γνωρίζουμε πως το έλατο έχει μια ιδιότητα: δεν μαραίνονται τα φύλλα του και δεν πέφτουν ποτέ. Ακόμα και στο βαθύ χειμώνα, είναι καταπράσινο και “ζωντανό”. Αυτό δεν είναι τυχαίο και συμβολίζει την αιώνια ζωή του Χριστού. Τώρα τα στολίδια επάνω στο Χριστουγεννιάτικο δέντρο συμβολίζουν κι αυτά διάφορα σχετικά με τη γέννηση του Χριστού. Βάζουμε λαμπάκια (και παλιά που δεν υπήρχε ηλεκτρισμός βάζανε κεριά) για να συμβολίσουμε ότι ο Χριστός είναι το Φως της ζωής. Αντίστοιχα στην κορυφή του βάζουμε ένα αστέρι που συμβολίζει το φωτεινό άστρο της ανατολής που προσδίδει τη γέννησή Του και οδήγησε τους τρεις μάγους στη φάτνη. Επίσης, αντί για άστρο βάζουμε έναν άγγελο που συμβολίζει τον άγγελο Κυρίου που ανακοίνωσε στον Ιωσήφ και την Παρθένο Μαρία τη γέννησή Του. Τα ζαχαρωτά (σε σχήμα μαγκούρας) συμβολίζουν τη μαγκούρα του βοσκού στην ουσία που χρησίμευε στο να φέρει τα πρόβατα ο βοσκός στο σωστό δρόμο. Στο κάτω μέρος του δέντρου δεσπόζει επιβλητική η φάτνη που δέχθηκε να γεννηθεί “ο αχώρητος παντί“. Ορισμένοι, το συνέδεσαν με την προφητεία του Προφήτη Ησαΐα: «εξελεύσεται ράβδος εκ της ρίζης Ιεσσαί, και άνθος εκ της ρίζης αναβήσεται». Το Χριστουγεννιάτικο δέντρο θυμίζει τόσο το ξύλο της γνώσεως, όσο και το ξύλο της ζωής.

Σε γενικές γραμμές… το Χριστουγεννιάτικο δέντρο συμβολίζει για εμάς μια περαιτέρω ανατίμηση της γέννησης του Χριστού. Πρόκειται για μια υπενθύμιση αυτού του θαύματος “έγχρωμα” και όμορφα, αναπαριστώντας με ιδιαίτερο τρόπο όλα τα επιμέρους γεγονότα και τιμώντας στην ουσία το χαρμόσυνο αυτό γεγονός στο σύνολό του. Η Εκκλησία μας δεν έχει εναντιωθεί με κάποια απόφαση της, στο έθιμο και πως θα μπορούσε άλλωστε εφόσον η ουσία των Χριστουγέννων δεν είναι ούτε οι στολισμοί, ούτε τα φαγητά, αλλά η Γέννηση Του Σωτήρος Χριστού που θα πρέπει να λαμβάνει χώρα στην καρδιά του κάθε πιστού τα Χριστούγεννα.

“Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία. …Ο εσπαργανωμένος Χριστός της Βηθλεέμ έφερε τη ειρήνην του αγγελικού ύμνου μέσα εις την ψυχήν του πεπτωκότος ανθρώπου και τον συνεφιλίωσε με τον Δημιουργόν του Θεόν. Εναπόκειται πλέον εις τον άνθρωπον, ν΄ ατενίζη με τα όμματα της ψυχής του, πάντα προς την φάτνην του πτωχού και γλυκυτάτου Ιησού ίνα γέμη η ζωή του από εσωτερική ισορροπίαν και γαλήνην δια να αναγενννάται πνευματικώς μέχρι της συντέλειας των αιώνων.» (Ιερός Αυγουστίνος)

Φωτογραφίες από το στολισμό του χριστουγεννιάτικου δέντρου στη Μητρόπολη Καρπενησίου από τα παιδιά των ιερέων και των διακονούντων στα γραφεία μας, Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2019.

ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ-ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟ ΑΓΙΟ ΔΩΔΕΚΑΗΜΕΡΟ!!!